כאשר ההורים מתגרשים, הדבר משפיע בהכרח גם על ילדי בני הזוג. הילדים מושפעים כמובן מכך שהוריהם רבים, מתווכחים, שאחד מהם עוזב את הבית, וכן צריכים להתרגל למציאות של הסדרי ראיה עם אחד ההורים, למציאות של בני זוג חדשים להוריהם, לשאלות מהחברה הסובבת. מדובר בהתמודדות לא פשוטה בכלל, והילדים נאלצים להתמודד עמה.
הילדים מעורבים (פורמאלית) גם בתביעות המשפטיות:
תביעת מזונות – מוגשת ע"י האם עבור הילדים. הילדים מיוצגים ע"י האם שהיא אפוטרופסית טבעית שלהם. הם אינם אמורים להגיע למשרד עו"ד, אינם אמורים להגיע לבית המשפט. האם "נלחמת" עבורם על המזונות שהם יקבלו מאביהם. גם כאשר נפסקים מזונות עבור הילדים, המזונות משולמים לידי האם והילדים לא אמורים להיות מעורבים גם בכך.
תביעת משמורת ו הסדרי ראיה – מוגשת ע"י האם/האב בגין הילדים. השיקול שמנחה את בית המשפט הוא טובת הילדים, אולם גם במקרה כזה בד"כ הילדים לא ייאלצו להופיע בפני בית המשפט, אלא ברוב המקרים תמונה פקידת סעד שתיפגש עם ההורים והילדים ותיתן את המלצותיה לבית המשפט.
כאמור, ברוב המקרים הילדים אינם מגיעים לבית המשפט. ההורים מגישים את התביעות בשמם כאפוטרופסים שלהם, והילדים כלל לא אמורים להיות מעורבים.
מתפקידם של ההורים להקל על ילדיהם ככל יכולתם אולם לצערנו לא כל ההורים משכילים לעשות זאת.
הורים "חכמים" יודעים להרחיק את ילדיהם מהסכסוך הזוגי, מודיעים להם – לעיתים בליווי איש מקצוע כגון פסיכולוג – ביחד ובצורה מסודרת על הפרידה, מבהירים להם כי גם אם ההורים לא הסתדרו ביניהם הדבר אינו משפיע על הקשר בין ההורים לילדים, ושני ההורים נשארים הורים שאוהבים את ילדיהם, מסבירים להם שזו לא אשמתם (במקרים רבים הילדים מאשימים את עצמם בסכסוך "ההורי").
כמובן שאסור באיסור חמור שמי מההורים יגיד או ירמוז דברים שליליים על ההורה השני, ובודאי שאסור לנסות להסית את הילדים כנגד ההורה השני או למנוע את הסדרי הביקורים עם ההורה השני. לצערנו הורים רבים עושים זאת ומשתמשים בילדים כ"כלי מלחמה" כנגד ההורה השני, או שאינם מסוגלים להתמודד לבד ומערבים את הילדים בבחינת "היפוך תפקידים". בשני המקרים האלה הנפגעים העיקריים יהיו הילדים.

חשוב לזכור כי הילדים לא בחרו את הגירושין אתם ההורים גרמתם להם להגיע למציאות הזו, ומתפקידכם ואחריותכם להקל עליהם ככל שניתן באופן שהפגיעה שתהיה להם תהיה פגיעה מינימאלית. ניתן ואף רצוי להתייעץ עם פסיכולוג ילדים בתקופת הגירושין

משרד עורכי הדין דיבון ושות' מתמחה בילדים וגירושין
ומעניק פגישת ייעוץ ללא התחייבות חייגו 03-6361775