כתובה הוא עניין שכל חתן טרי נזקק לו. מגיעים לאולם, ולפני החופה כותב הרב את הכתובה ושואל את החתן כמה לכתוב עבור כתובה? ואז עומד החתן הנרגש מול דילמה אמיתית. מצד אחד, רוצה להצטייר כ"לארג'" ולא כקמצן שנותן ח"י שקלים… ומצד שני מי יודע מה יוליד יום? חתנים רבים סוברים כי אין משמעות לסכום הכתובה ועל כן "זורקים" סכום אסטרונומי ללא כוונה כלשהי לשלמו באחד מן הימים.
רוב החתנים סוברים כי הכתובה הינה עניין טקסי שכותבים אותו בחתונה ולאחר מכן שוכחים מקיומו. ולא כך הדבר. לכל אלה חשוב להדגיש ולהבהיר: לכתובה משמעות חוזית והסכמית מחייבת ובעת גירושין או פטירת הבעל, האישה זכאית לקבל את הסכום שרשום בה.

הרעיון שעומד מאחורי הכתובה הינו "שלא יקל עליו להוציאה" וכן להבטיח את מצבה הכלכלי
לאחר הגירושין .

כמובן שישנם מקרים בהם אשה עלולה לאבד כתובתה כגון:

1. אם היא מורדת בבעל (מסרבת ליחסי אישות איתו) והגירושין הם כתוצאה ממרידתה.
2. אם האשה בגדה בבעל.
3. כאשר האשה היא זו הדורשת את הגירושין, ללא אשמת הבעל (הכוונה שאין סיבה הלכתית לחייב את הבעל בגט).

לא מזמן ייצגנו אשה אשר התגרשה מבעלה. האשה תבעה את כתובתה. בית דין רבני האזורי פסק שלאשה לא מגיעה כתובה משום שהיא התייחסה לבעל באופן לא נאות ובין השאר ניערה על הבעל שטיח וכן התיזה לעברו תרסיס נגד ג'וקים (בשעה שהוא חולה סכרת)… אולם ביה"ד הרבני הגדול קיבל את הערעור, קבע שכל המעשים נעשו לאחר פרוץ הסכסוך, ובתגובה לכך שהבעל יצר קשר עם אישה אחרת, ופסק לאשה 100,000 ₪ בגין כתובתה!

האם הכתובה צמודה למדד? הצמדת כתובה הינו נושא מורכב ועד היום חלוקות בו הדיעות בין בתי הדין השונים. כענין שבעיקרון, אם הכתובה כתובה בשקל חדש, היא איננה מוצמדת דהיינו: כתב בעל בכתובה 30,000 ₪, גם לאחר 20 שנות נישואין באם יחויב לשלם כתובה, ישלם רק 30,000 ₪.
אם הכתובה הינה בשקל ישן או בלירות, מבחינת ההלכה ההתיחסות הינה למצב בו: "המטבע נפסל", ואז יש מקום לדעות פוסקים מסויימים להצמיד את הכתובה אם למדד ואם לדולר.
במקרה שלנו שלגביו פירטתי לעיל, הכתובה היתה צמודה לערך הזוז… אב ביה"ד האזורי בפ"ת, קיבל את עמדתנו שהואיל ואין היום מטבע של זוז, אבל כיון שהזוז היה עשוי מכסף טהור, יש להצמיד את הכתובה לערך מתכת הכסף.
לסיכום ענין זה נציין כי בתי הדין ככלל אינם מצמידים את הכתובה באופן אוטומטי, אלא פוסקים בענין זה בדרך של פשרה, דהיינו, מבצעים תיקונים בסכום שהוא כבר איננו ריאלי ככל שנראה להם ראוי וצודק בנסיבות.
קיימים גם פסקי דין של בתי המשפט – כאשר מדובר בכתובת אלמנה – אשר קבעו שסכום הכתובה ישולם בתוספת הפרשי הצמדה.

נקודות נוספות בנושא כתובה גירושין :
1. בתי הדין הרבניים מאזנים את חיוב הכתובה מול חיובים שנפסקים בבתי המשפט עפ"י הסדר איזון המשאבים. דהיינו, סכום הכתובה עשוי להיות מקוזז כנגד חיובים לא הלכתיים. נניח שסכום הכתובה הינו 100,000 ₪, אולם בבית המשפט קבעו לאשה 100,000 ₪ במסגרת הסדר המשאבים, במקרה כזה ביה"ד לא יפסוק לה כתובה ויקזז את חיוב הכתובה מול הסכום שקיבלה בהסדר איזון המשאבים (הסיבה לכך הינה שהסדר איזון המשאבים הינו בניגוד להלכה היהודית, ועל כן כל סכום שקיבלה האשה מהסדר זה הינו, לדעת ביה"ד, סכום שאינו מגיע לה, ועל כן יקוזז מסכום הכתובה שכן מגיע לה).
2. כתובה בסכומים מופרזים – ישנה היום גישה שהוביל הרב דייכובסקי מביה"ד הרבני הגדול, שביה"ד יצמצם את סכום הכתובה, ויחייב בסכום שעפ"י הנסיבות יקנה לאשה סיפוק צרכי חיים למשך כשנה לאחר הגירושין (מדובר בכ- 100,000 ₪), וכאן יש לבדוק את רמת החיים של בני הזוג. אולם דיעה זו עדיין דעת מיעוט.
ישנם מקרים בהם חויב הבעל – כחיוב כתובה – בסכום של מיליון ₪, ואף מעבר לכך!

אם נסכם את הענין בקצרה: אין זה נכון לכתוב בכתובה סכום בלתי ריאלי כדי להרשים את הכלה ומשפחתה. כאשר רושמים סכום יש לקחת בחשבון שייתכן ויבוא יום בו תצטרך לשלמו.
כמובן שיש מקרים רבים בהם בני זוג מגיעים להסכם גירושין וכחלק מהסכם הגירושין האשה מוותרת על כתובתה, אך אין מדובר בענין "אוטומטי", וחיוב הכתובה הינו חיוב משפטי תקף.
לכן יש לשקול ענין זה בכובד ראש ולא להתחייב בחיובים שלא ניתן לעמוד בהם! שיהיה במזל טוב!

משרד עורכי הדין דיבון ושות' מתמחה ב כתובה , גירושין לחץ לתיאום פגישת ייעוץ