בני זוג המעוניינים להיפרד באופן רשמי – צריכים לבצע טקס גירושין . טקס הגירושין הינו – טקס דתי בו נותן הבעל גט לאשתו. לאחר מתן הגט הנישואין מסתיימים באופן רשמי – על כל ההשלכות הכרוכות בכך. (לדוגמא: לאחר הגט יוכל כל אחד מהצדדים להינשא בשנית וכן הלאה).

מה הוא ההליך אותו צריך לעבור כאשר מגיעים לבית הדין הרבני – ורוצים להתגרש?

להלן השלבים אותם יעברו בני זוג – בכדי להשלים את טקס הגירושין:
ראשית; אם הגעתם לשלב בו אתם מתגרשים, זה אומר (בד"כ) שהצלחתם לפתור חלק גדול מהמחלוקות ביניכם ואתם עומדים לפני דרך חדשה – אז בהצלחה.
נתחיל עם ההכנות ליום סידור הגט. חשוב לזכור! בכדי לבצע את הגט צריך להביא ו/או להכין את הדברים הבאים :
* כ- שלוש מאות שקל (לתשלום אגרה).
* תעודת זהות.
* תעודת נישואין.
* כתובה.
* שתי תמונות פספורט.
* עֵד שמכיר אתכם היטב. (אדם ששיכול להעיד על שמכם – יוסבר להלן).

לאחר שהגעתם לאולם בית הדין הרבני , מתחיל הליך של "חקירת שמות". בהליך זה בודקים מה הם השמות שלכם והשמות של אביכם. בית הדין מעוניין לדעת על כל כינוי שיש לאחד הצדדים. לדוגמא: לבעל ששמו – יצחק, והכינוי שלו – איציק, ויש חברים שקוראים לו גוליבר – יכתבו בגט את שלושת השמות (יצחק איציק גוליבר).
בשלב הזה יחקרו גם את העד שהבאתם לגבי שמכם ושם אביכם – לכן כדאי שהעד עצמו יהיה האב או קרוב משפחה אחר. (עדיף שהבעל יבוא עם אביו ואישה עם אביה).

ישנה משמעות הלכתית חשובה לשמות הנרשמים בגט. לכן חשוב שמדובר בעד המכיר היטב את בני הזוג ואת אביהם. אם האב מבוגר ואינו יכול להגיע, יש לוודא שניתן להשיגו טלפונית (במקרה של אי בהירות).

כחלק מחקירת השמות – בודקים האם אחד הצדדים הוא כהן, לוי או ישראל.

לאחר מכן ההליך נכנס "להילוך גבוה": הבעל הולך עם הסופר למנותו לשליח שיכתוב בשמו את הגט. הגט נכתב ע"י סופר על גבי קלף העשוי מעור בהמה.

הגט הינו מסמך דתי (הכתוב בארמית) אותו נותן הבעל לאשתו. כאמור, לא הבעל כותב אותו אלא הוא רק ממנה שליח שכותב את הגט בעבורו (הסופר).

להלן נוסח הגט – המתורגם לעברית:
בשני בשבת, בשני ימים לירח סיוון שנת חמשת אלפים ושבע מאות ושתיים לבריאת העולם למניין שאנו מונים כאן בעיר ירושלים היושבת על מי שילוח ועל מי בורות, אני….(שם האיש) בן….העומד היום בירושלים הנזכרת, וכל שם אחר וכינוי שיש לי ולאבותיי ולמקומי, חפצתי ברצון נפשי בלא אונס, ועזבתי ופטרתי וגירשתי אותך לעצמך, את אשתי ….(שם האישה) הנקראת…. בת…. העומדת היום בירושלים הנזכרת וכל שם אחר וכנוי שיש לך ולאבותייך ולמקומך, שהיית אשתי מקודם לכן, וכעת פטרתי ועזבתי וגירשתי אותך לעצמך, שתהיי רשאית ושולטת בנפשך ללכת להינשא לכל איש שתרצי, ואיש לא ימחה בידך משמי מהיום הזה ולעולם, והרי את מותרת לכל אדם. וזה אשר יהיה לך ממני ספר גירושין ואיגרת עזיבה וגט פיטורין כדת משה וישראל.

לאחר מכן צריך – להמתין. כותבים את הגט וזה יכול לקחת בין חצי שעה לשעתיים – תלוי בעומס המתגרשים.

כאשר הגט כתוב מתבצע טקס מסירת הגט: הבעל והאישה עומדים בפני הדיינים, הגט נמסר לבעל, והוא מניח אותו בידיה של האישה, תוך שהוא אומר לה נוסח קבוע (הרי זה גיטך…). האישה צריכה ללכת עם הגט מספר צעדים – או אז היא גרושה – וביה"ד אומר לה "את מותרת לכל אדם".

הטקס הסתיים – אתם עכשיו גרושים – ויכולים להתחיל פרק חדש בחייכם. בהצלחה.

כל טקס הגירושין אינו קשה, אין בו כל אלמנט של השפלה, והדיינים יסבירו לכם, בכל שלב, מה עליכם לעשות.