לאחר שניתן פסק דין לגירושין ע"י בית הדין הרבני, מגיע השלב הבא והאחרון- סידור הגט, במסגרתו מתקיים טקס הגירושין כשבסיומו יהפכו בני הזוג הנשואים לגרושים.

לשם כך יש להגיע אל מזכירות בית הדין עם פסק הדין לגירושין, והמזכירות תיקבע לצדדים מועד לקיום סידור הגט. במסגרת סידור הגט מתקיים טקס הגירושין בו מוסר הבעל לאישה את הגט, ואך ורק לאחר שמסר הבעל את הגט לאישה- נחשבים בני הזוג לגרושים.

שלב סידור הגט מונה ארבעה שלבים עיקריים:

  1. הליך סידור הגט.
  2. סדר כתיבת הגט.
  3. סדר נתינת הגט.
  4. מעשה בית דין.

הליך סידור הגט:

א.       חקירת שמות– בשלב זה חוקר ביה"ד את שמות בני הזוג, אבותיהם, ובאם ישנם כאלה- כינויים ע"י חבריהם ומכריהם, כל זאת ע"מ לוודא כי השמות אשר יירשמו בגט הם אכן השמות האמיתיים של בני הזוג. לאחר מכן מוודא ביה"ד עם העדים והסופר כי בני הזוג אכן נשואים וכי נוכחותם בפני ביה"ד הינה במטרה להתגרש זה מזו מרצונם. לאחר מכן מוודא ביה"ד כי הגט ניתן מרצונו של הבעל ולא מתוך כפייה, וכי הבעל מבין כי אשתו תהא "מותרת לכל אדם" (למעט כהן) בסיום הליך הגירושין.

ב.       ביטול מודעות– בשלב זה מורה ביה"ד לבעל לבטל לפני העדים "מודעות" (הצהרות שמסר הבעל לפני הגט ואשר עלולים לגרום לביטול הגט).

סדר כתיבת הגט:

הגט נכתב ע"י סופר סת"ם (ספר תורה, תפילין, מזוזה) ונמסר לאישה בכתב ע"י הבעל.

להלן שלבי סדר כתיבת הגט:

א.       ביה"ד שואל את הבעל האם הנייר עליו נכתב הגט וכלי הכתיבה הינם שלו. מאחר וע"פ ההלכה היהודית, הנייר וכלי הכתיבה צריכים להיות רכושו של הבעל- אומר הסופר כי הוא מעניק את הנייר וכלי הכתיבה במתנה לבעל. בלב זה מגביה הבעל את הנייר וכלי הכתיבה כ- 30 ס"מ מעל השולחן ובכך ביצע מעשה "קניין" אשר הפך את הנייר וכלי הכתיבה לרכושו. הבעל אומר לסופר כי הוא ממנה אותו לכתוב את הגט, מעניק לו את הנייר וכלי הכתיבה, ומצווה על העדים כי יחתמו לשם גירושי אשתו.

ב.       בשלב זה מצווה ביה"ד את הבעל לעמוד לצד הסופר בעת כתיבת הגט וחתימתו, ומרגע זה אסור לבני הזוג להתייחד.

ג.        כעת אומר הסופר לעדים כי הוא כותב את הגט לשם גירושי הצדדים, והעדים עומדים לצד הסופר בעת שהוא כותב את הגט. העדים קוראים את הכתוב, ולאחר שקראו- חותמים על הגט.

ד.       ביה"ד קורא את הגט, ואם מוצא בו טעות- מורה לתקנה. בשלב זה שואל ביה"ד את הבעל האם הוא מגרש את אשתו מרצונו החופשי והאם מבטל את המודעות. ביה"ד חוקר את הסופר והעדים האם מכירים את הבעל והאם ציווה עליהם לכתוב הגט לשם גירושי הצדדים, ומוודא כי כל עד ראה את חברו חותם על הגט.

סדר נתינת הגט:

א.       ביה"ד מוודא כי האישה מתגרשת מרצונה החופשי.

ב.       האישה מסירה מידיה את הטבעות.

ג.        ביה"ד מודיע לאישה כי מיד לאחר הליך הגט היא תהיה מותרת לכל אדם מישראל, למעט כהן.

ד.       ביה"ד מורה לבעל למנות את עדי הכתיבה כעדי מסירה, ומורה לאישה להושיט ידיה ושלא תסגור אותן עד שיעזוב הבעל את הגט.

ה.      בשלב זה אומר הבעל לאישה "הרי זה גטך והתקבלי גטך זה והרי את מגורשת בו ממני מעכשיו והרי את מותרת לכל אדם".

ו.         כעת מקבלת האישה את הגט, מגביהה אותו, טומנת אותו תחת זרועה, והולכת ארבע אמות (כשני מטרים) ובכך מבצעת דרך "קניין"- פעולה ההופכת את הגט לשלה.

ז.        בשלב זה קורא ביה"ד את הגט, חוקר בשנית את העדים והסופר על כתיבת הגט ומורה לבעל להעניק במתנה את הנייר וכלי הכתיבה שנותרו- לסופר.

ח.      בסיום הטקס מודיע ביה"ד לאישה כי אסור עליה להינשא משך תשעים ושתיים יום מיום קבלתה את הגט. כמו כן מורה ביה"ד לאישה כי נאסר עליה להתייחד עם בעלה לשעבר, אלא אם כן יינשאו בשנית. כמו כן, מזכיר ביה"ד לאישה כי היא אסורה להינשא לכהן.

מעשה בית דין:

בסיום הליך הגירושין, קורע ביה"ד קרע בגט וזאת ע"מ שלא ייעשה בו שימוש נוסף. מיד לאחר מכן כותב ביה"ד את המילים "מעשה בית דין" המשמשים אישור על דבר הגירושין, ומסמך זה חתום ע"י כל הדיינים.

כעת, נחשבים בני הזוג לגרושים כדת משה וישראל.

בסיום ההליך, יקבלו שני הצדדים תעודת גירושין וכן עותק מאותו "מעשה בית דין".