בגירושין לעיתים כאשר ישנה מחלוקת משמעותית בנושא משמורת והסדרי שהות, וכאשר לצד אחד יש טענות משמעותיות לגבי משנהו, יפנה השופט את שני ההורים לבדיקת מסוגלות הורית.
בדיקת מסוגלות הורית הינה בדיקה מקיפה הנערכת ע"י מכונים או פסיכולוגים מומחים וכוללת מבחני אישיות, בדיקות פסיכולוגיות, שיחות עם ההורים, בדיקות אינטראקציה עם הילדים ועוד.
בדיקות מסוגלות הורית אלה מקיפות ומקצועיות מאוד ודורשות מההורים הנבדקים זמן, וכן השקעה כספית. בסופן של בדיקות המסוגלות ההורית ימסרו המומחים דו"ח מפורט לבית המשפט בו יסקרו את אישיותם של שני ההורים ואת מסוגלותם ההורית או במילים אחרות, היכולת שלהם להיות הורים טובים לילדיהם. בסופו של דבר ימליצו המומחים – מי יהיה ההורה המשמורן.
לבדיקות מסוגלות הורית אלה מתייחס ביהמ"ש ברצינות יתרה שכן הן מקצועיות מאוד. ברגיל בית המשפט לענייני משפחה נוטה לאמץ את מסקנות המומחים.
היתרון בבדיקות מסוגלות הורית אלו הינם שהן מקיפות ומהימנות ביותר, בעוד שעל פקידי סעד ניתן ל"עבוד" ולעשות עליהם רושם מוטעה, הרי שמהבודקים הפסיכולוגיים קשה מאוד להתחמק. הם עושים בחינות ומבדקים אשר חושפים את "אמיתיותו" של האדם.
החיסרון הוא העלות, אורך הזמן והמתח העובר על הנבדקים וכמובן "ההתפשטות" של ההורים כאשר מבדק אישיותו חשוף לעין המערכת המשפטית.
למרות זאת לעיתים אין ברירה אלא לערוך מבדקי מסוגלות הורית אלו לטובת הילדים.

והערת אזהרה: יש מכונים ויש מכונים, ויתכנו מקרים בהם גם המומחים טועים, וזה עניין למאמר נפרד.