מה קורה כשיצר הנקמה משתלט עלינו?

גירושין הוא הליך אמוציונלי, שמגלם בתוכו מגוון תחושות ורגשות. פעמים רבות בני זוג שמתגרשים מונעים מרגשות נקמה, מתוך רצון לפגוע בבן זוגם או "להחזיר לו" על מה שהם חוו. בעבודתי כעורכת דין, אני נתקלת בלקוחות שהעניין המרכזי עבורם אינו להשיג את מה שמגיע להם חוקית במסגרת פירוק הנישואין, אלא לפגוע ולנקם בצד השני – אבל לנהל הליך גירושין מתוך רגשות נקמה הוא רעיון גרוע, והסיכונים לכך רבים.

הנקמה פוגעת בנוקם

כל מי שמתנהל מתוך נקמה צריך להבין שהוא פוגע קודם כל בעצמו. כשלון נישואים והליך גירושין הם די מאתגרים בפני עצמם ודורשים כוחות נפש. הנקמה היא עיסוק אובססיבי בצד השני, שמנציח את העבר ומונע מאיתנו להתמקד בעתיד. המחשבות והרגשות מתמקדות בכישלון הנישואים ובכעסים, במקום לנצל את הזמן לבניית עתיד חדש ומיטיב עבורנו ועבור ילדינו.

פגיעה בילדים

לא ניתן להתעלם מהשפעת הנקמה על הילדים. הם נפגעים כבר מהליך הגירושין עצמו ומפירוק התא המשפחתי, והחשיפה לכעסים ולתחושות של נקמה מצד אחד ההורים רק מגבירה את הקושי. ילדים קולטים גם מסרים לא מילוליים, ורגשות נקמה שמופנים כלפי ההורה השני יכולים להשאיר להם צלקות רגשיות לטווח הארוך.

לכן ההורים צריכים לנהל את הליך הגירושין בצורה מהירה, עם מינימום מריבות וכעסים, תוך תקשורת מיטבית ביניהם, על מנת לשמור על יציבות רגשית לילדים. רגשות נקמה לא מסתדרים עם המודל הזה.

הנקמה פוגעת כלכלית

מי שמונע מנקמה לרוב אינו פועל בצורה מושכלת ורציונלית. הוא מסרב לפשרות הגיוניות, מתעקש על ליטיגציה ארוכה ויקרה, ואף עלול לגרור את ההליך להליכי ערעור, גם כשסיכויי הצלחתו נמוכים.

כך נוצרת תוצאה פרדוקסלית: ההוצאה הכלכלית גדלה, הזמן מושקע בליטיגציה מיותרת, והסיכוי להצליח משפטית נמוך יותר. במקביל, ניתן היה להשתמש בכוחות ובמשאבים לשיקום החיים, צבירת נכסים ובנייה של עתיד חדש.

אין סיפוק בנקמה

נקמה לעולם אינה מספקת לאורך זמן. גם אם הנוקם מצליח לפגוע בצד השני, ההרגשה היא רגעית בלבד. ברגעים אלו מופיעה תחושת סיפוק רגעית, אך היא אינה ממצה את הרגש ואינה משחררת את הכעסים.

סיכום

כדאי לזכור שגירושין הם הזדמנות לבנות מחדש חיים, ולא זירה לנקמה. ההמלצה הברורה היא: לנהל את ההליך בצורה שכלתנית והגיונית ככל האפשר; לנטרל רגשות נקמה ולהתמקד בהשגת זכויות באופן חוקי והוגן; לזכור תמיד את הילדים – הם לא מתגרשים והם זכאים ליחסים טובים עם שני ההורים; להשתמש בכוחות ובמשאבים לטובת עצמנו ולטובת עתיד כלכלי ורגשי יציב.

כמו שאומרים: אל נקמות ה'. מטרת ההליך היא לייצג את האינטרסים שלך, לא לפגוע בצד השני. התעסקות בנקמה לא תספק תוצאה טובה, לא רגשית, לא כלכלית ולא משפטית.